FKTs høringssvar til NOU 2024:17
FKT har gitt høringgsvar til NOU 2024:17 Kommersielle og ideelle aktørers rolle i fellesskapets velferdstjenester.
08.01.2025
Hørigssvar fra FKT
Forum for kontroll og tilsyn (FKT) takker for invitasjonen til å gi høringssvar til NOU 2024:17 Kommersielle og ideelle aktørers rolle i fellesskapets velferdstjenester.
Støstad-utvalget har, i tråd med sitt mandat, foreslått tre alternative referansemodeller for syv ulike velferdstjenesteområder. De velferdstjenestene som utvalget vurderer, er svært omfattende: over 4 millioner brukere årlig, med tilhørende offentlige utgifter på nær 550 milliarder kroner i 2022, og tjenestene sysselsetter opp mot 600 000 personer.
De tre modellene innebærer henholdsvis drift i offentlig egenregi, offentlig og ideell drift, samt en kombinasjon av offentlig, ideell og kommersiell drift, hvor de kommersielle leverandørene er strengere og bedre regulert.
Utvalgets flertall legger til grunn at risikoen for uforsvarlig drift er størst når private virksomheter leverer velferdstjenester. Mindretallet hevder imidlertid at risikoen for uforsvarlig drift er like stor i offentlige som i private virksomheter.
Uavhengig av organisering innebærer politisk styring at man søker å oppnå gode tjenester til brukerne, gode arbeidsforhold for ansatte og kontroll med ressursbruken. Etter vår oppfatning er det derfor nødvendig å etablere gode systemer for kontroll med driften, uansett hvilken modell som velges.
Kommunale kontrollutvalg er lovpålagt og har en sentral rolle i egenkontrollen i kommunen. For å fylle denne rollen har utvalget omfattende oppgaver og vid innsynsrett i kommunale forhold. Kontrollutvalget skal blant annet påse at det utføres forvaltningsrevisjon av kommunens virksomhet og av selskaper kommunen har eierinteresser i.
Kontrollutvalget kan i denne sammenhengen kreve de opplysningene som er nødvendige for å gjennomføre kontroll, fra kommunen, interkommunale selskap, interkommunale politiske råd, kommunale oppgavefellesskap og aksjeselskap der kommunen alene eller sammen med andre kommuner eller interkommunale selskaper direkte eller indirekte eier alle aksjer.
I tillegg har kontrollutvalget en tilsvarende innsynsrett i andre eksterne virksomheter som utfører oppgaver på vegne av kommunen, men den er avgrenset til det som er nødvendig for å undersøke om kontrakten blir oppfylt.
Kontrollutvalget kan be om å få se dokumentasjon som viser at leverandøren leverer tjenester eller produkter i henhold til kontraktens spesifikasjoner. Dette kan inkludere leveringsrapporter, kvalitetskontroller, og fakturaer. I denne sammenhengen kan det være en fordel med et økonomisk skille i driften for lettere å kunne kontrollere om den kontraktsfestede tjenesteproduksjonen drives i henhold til kontrakten med kommunen. Kravet til økonomisk skille kan ivaretas på to alternative måter: Den kontraktsfestede virksomheten organiseres som selvstendig rettssubjekt, eller kontraktsfestet virksomhet skilles ut i selskapets regnskap.