FKT har gitt høringssvar til forslag til endringer i kommuneloven.
FKT har gitt høringssvar til forslag til endringer i kommuneloven.
I forskriftene er det tatt hensyn til FKTs innspill knyttet til valg av kontrollutvalgssekretariat og revisjon
FKT har gitt høringssvar til utkast til forskrifter om gjennomføring av deling av fylker og Ålesund kommune
Kontrollutvalet i Bergen har gjennomført eit større forvaltningsrevisjonsprosjekt under koronapandemien.
9. september arrangerer utvalget ein erfaringskonferanse som for å oppsummere dei koronarelaterte forvaltningsrevisjonane.
Henvendelser er en viktig del av kontrollutvalgets arbeid med å føre kontroll og tilsyn med den kommunale forvaltningen, skriver Solveig Kvamme i denne artikkelen.
Kommunal- og distriktsdepartementet har sendt forslag til endringer i kommuneloven på høring. Fristen for å sende høringsuttalelse er 14. oktober 2022.
I 2023 arrangeres fagkonferansen på Scandic Lerkendal, Trondheim, 31.mai-1.juni
På vegne av et av våre medlemmer, sendte FKT 14. januar 2022 spørsmål til Kommunal- og distriktsdepartementet om ordfører har rettslig anledning til å nekte/la være å sette saker oversendt fra kontrollutvalget til kommunestyret på sakslisten til kommunestyret.
«Det er sannsynlig at korrupsjonsrisikoen i kommunal sektor er størst i forbindelse med anbudsrunder. Etterforskning indikerer at korrupsjon kan pågå uoppdaget i flere år.»
Forum for kontroll og tilsyn har avgitt høringssvar til NKRFs forslag til veileder for kontrollutvalgets påseansvar.
Kommunal- og distriktsdepartementets vurdering er at et varsel til kontrollutvalget ikke kan anses som eksternt varsel til en annen offentlig myndighet etter arbeidsmiljøloven.
FKT og NKRF inviterer til fagsamling for kontrollutval den 29. september 2022.
Sivilombudet er kommet til at kontrollutvalget må anses som en del av kommunen. Reglene i arbeidsmiljøloven § 2 A-7 om taushetsplikt ved varsling til eksternt organ får derfor ikke anvendelse, mener Sivilombudet.
FKT har laget en veileder for håndtering av henvendelser til kontrollutvalget.
«Her er ti teikn på ulovleg samarbeid som innkjøparar bør vere merksame på.»
I en henvendelse til Kommunal- og distriktsdepartementet i oktober 2020 ba FKT om en avklaring av status for en tolkningsuttalelse til den tidligere kommuneloven (1992). Vi stilte spørsmål om denne uttalelsen videreføres til den nye kommuneloven (2018). Problemstillingen gjelder bestemmelsen om at minst ett kommunestyremedlem skal være medlem av kontrollutvalget.
Mens kontrollutvalgene i snitt behandlet rundt 20 saker i 2003, er dette tallet nå oppe i 38 viser tall fra Kommunal- og distriktsdepartementets organisasjonsdatabase.
Transparency International Norge har kartlagt kommunenes praksis med å publisere informasjon på hjemmesidene.
I korte trekk gjelder tolkningen om etterlevelse av bestemmelser for overtid faller inn under regnskapsrevisors forenklete etterlevelseskontroll med økonomiforvaltningen.
Målet med denne rettleiaren er å skape større forståing for rolla og oppgåvene til kontrollutvalet og å medverke til eit godt samspel mellom dei ulike aktørane.